Fedjeosen var innseilingen fra nord inn til Bergen. Gjennom 5 krigsår må det ha vært stor skipstrafikk forbi Sulo og Nordøy.

Luft/sjø-kamp i Hjeltefjorden 1944        
Dette og mye mer finner du i boken        

 «Brennpunkt Westkuste» av Halvor Sperbund

Tyskerne satte tidlig under krigen igang utbygging av luftvarslingssystem i forbindelse med forsvar av Bergen og flyplassen på Herdla. Det besto bl.a. av flymeldeposter på øyene langs Vestlandskysten.
Etterhvert som teknologien utviklet seg kom det radaranlegg langs hele kysten og fra sommeren 1944 var det godt utbygget.
I området rundt Bergen var det 3 anlegg. I sør en stor radarstasjon på Stolmen, kodenavn Storchschnabel (Storkenebb), i nord på Fedje, kodenavn Fichte (Furu) og midt mellom radarstasjon på Herdla. Også Fjell (Fjell festning) hadde radarstasjon.

Radarstasjonen på Fedje var den mest avanserte av disse med hele fire radarer. Den største var en 40 meter høy Wassermann som var plassert på same sted som tårnet for Skipskontroll- sentralen står idag.

Men selv med radarvarsling kunne engelske Mosquitos nærmest boltre seg som de ville i dette området. Noen få gamle tyske Messerschmitt 110 var stasjonert på Herdla flyplass. Nærmeste jagerflyplass var ved Stavanger i sør og på øya Gossen ved Molde i nord. Flytid til Bergensområdet ble derfor altfor lang for å møte Mosquitos som kom over Nordsjøen bare 30 meter over havflaten for å unngå å bli oppdaget av radarene før i siste øyeblikk.

Om ettermiddagen 19.oktober 1944….

På høyde med Nordøy og Sulo ligger en gråmalt forpostbåt V5116 «Unitas I» sammen med ubåten U 382 som den skal ekskortere gjennom minesperringene inn til Bergen.

Fedjeosen og Marsteinen var da som nå hovedled for så å si all båttrafikk av en viss størrelse. Unitas I og U 382 har fått ordre om å vente på enda en ubåt på vei inn før de kan sette kursen mot Bergen.

  • Sør i Hjeltefjorden kommer tre fartøyer på vei nordover. Det er forpostbåt V5111 «Odin»,  ekskortebåt for lekteren BSL 1 (Bergens Sjølekter nr.1) som blir slept av slepebåten «Suderpiep». BSL 1 er på 3500 Brt. og lastet med 68.600 sekker sement på vei til Trondheim, en viktig last for tyskerne.
Fra nord kommer 21 engelske Mosquito fly som har gjort landfall ved Utvær fyr og nå er på vei sørover til Bergen på jakt etter bytte. Strekningen mellom Hellisøy fyr og Marsteinen fyr var populær jaktmark for engelske Mosquitos.
..plutselig skjer det…

  • I luft/sjø-kampen som følger blir det tap på begge sider – det hele er over på få minutter.
  • U 382  dykker, 2 Mosquitos er skadet etter ildgiving fra «Odin» og «Unitas 1» og forvinner vestover med røykhaler etter seg. Ildgivingen fra forpostbåtene er så effektiv at angrepet avbrytes.
  • En Mosquito får en fulltreffer og stuper i Hjeltefjorden. Navigatøren overlever og blir reddet iland av nordmenn men blir tatt av tyskerne på flymeldeposten FluWa 14  Hjelme. 
  • Lekteren «BSL 1» er iferd med å synke, forpostbåten «Odin» brenner og tar inn vann, slepebåten «Suderpiep» er så skadet at den settes på land på Prestholmen ved Skjellanger.
  • Når angrepet er over kommer U 382 til overflaten, og sammen med «Unitas 1» som sleper «Odin» er de på vei til sitt hovedkvarter i Åstveitvågen. «BSL 1» synker senere på kvelden mens redningsoperasjonen pågår for å redde den verdifulle slepebåten «Suderpiep».