U-864 ligger på 150m dyp vest for Fedje i Hordaland. – Torpedert februar 1945.- Den inneholdt bl.a. 65.000 kg kvikksølv i 1875 stålbeholdere. -Disse ligger i kjølen. -Noen har nok blitt ødelagt under torpederingen men det anslåes at der er 62.000 kg igjen.

http://www.kystverket.no/Nyheter/2018/mars/kvikksolv-i-fisk-ved-u-864/

Gledelig så lenge det varer. Men når vi vet at de i 2007 fant flasker med kvikksølv som hadde rustet ned fra 5mm veggtykkelse til 1mm ( 4mm fra 1945- 1mm hvert 15 år) så må en lure på hvor mye som er igjen av den 1mm veggtykkelse når det nå har gått 10 år siden.? ….Og går de hull på slike flasker om 3-4-5- år, hva da? Det er jo det som er bekymringen for de som er interessert i dette.

Heving eller tildekking ?

Det er usikkert hvor mye kvikksølv som er igjen på båten, anslag som er gjort stipulerer dog 62 tonn.

Det er noe usikkerhet rundt tilstanden til stålbeholderne som kvikksølvet oppbevares i ?

Kystverket tok opp to stålbeholdere / flasker til undersøkelse i 2006 og 2007.

Det 5 mm tykke stålet hadde i enkelte områder korrodert ned til mindre enn 1 mm. !!

Man har målt forhøyede nivåer av kvikksølv i fisk og det er fiskeforbud i et område på 30 000 m² i havet utenfor Fedje.

https://no.wikipedia.org/wiki/%C2%ABU_864%C2%BB

http://www.uboat.net/boats/u864.htm

Kystverket kom med sin rapport i november 2008.

Til forskjell fra den forrige rapporten konkluderer de der med at det er teknisk mulig å heve ubåten.

Basert på en sikkerhetsvurdering fra Veritas anbefalte Kystverket likevel å dekke til ubåten.

Ser man bort fra muligheten for uforutsette hendelser vil dette, i følge rapporten, sikre mot større kvikksølvlekkasjer i ca. 3 400 år ?

Bildet viser den russiske ubåten «KURSK» etter at den ble kuttet opp og tatt til overflaten fra 115m dyp..- Legg merke til personene helt nede bakerst.- Det gir et inntrykk av dimensjonene.-«KURSK» gikk det altså å få opp når viljen var tilstede.-Og det var en atom ubåt.

www.sulo.no  har 17.januar 2004, tatt kontakt med Klammi (slektning av en av mannskapet på U-864) og 21.januar 2004  fått følgende opplysninger om U-864 og dens last.

  • Her er det endel oppsiktsvekkende nye opplysninger som ikke har vært kjent selv for de som forsker på dette. Blant annen var det 30 beholdere med Tungtvann ombord for atomprogram sammen med japanerne.
  • Disse utgjør ikke noen forurensningsfare, men historisk kan en fundere på om krigen kunne blitt forlenget hvis lasten hadde kommet frem til bestemmelse- stedet.
  • Ifølge opplysningene er det IKKE uranoxid ombord. (In dem Ultrabeleg steht nichts von Uranoxid.)
  • Men vi vet at U-234 hadde Uran ombord da den overga seg da krigen var slutt. Den var av same type og på vei til Japan.
  • U-864 var lastet med «betydelig krigsviktig last», eksperter, papirer, (formler), rakett- og flymodeller, rakettdrivstoff osv.
  • U-864 var altså lastet med aller siste nytt i høyteknologi som Tyskland hadde. (Somit war U-864 ein Boot mit deutscher neuester Hightech Ladung vom Stande 1944-45).
  • De u-båter som gikk til Japan hadde med kvikksølvlast.
  • Kilden mener japanerne brukte dette i Granat-tennsatser.  
  • Andre kilder sier at uranium og radium ble blandet med kvikksølv til en pasta av amalgam (samme som tannleger bruker til fyllinger).
  • Ved varmebehandling kunne en skille dette fra hverandre igjen.

Les mer… Hva var om bord ?

Operasjon Caesar

I andre verdenskrigs siste måneder la «U 864» ut på et tokt («Oppdrag Caesar») for å frakte krigsmateriale, blant annet prototyper av jetmotorer, fra Tyskland til Japan for bruk i krigen mot USA.

Lasten besto av deler til, og tegninger av, tyske Messerschmitt-fly og 1 875 flasker (65 tonn) med kvikksølv som skulle brukes til våpenproduksjon.

«U 864» forlot Kiel i Tyskland 5. desember 1944 og ankom Horten i Norge fire dager senere, grunnet tekniske problemer med en snorkelmast.

På vei videre mot Bergen traff hun et skjær og måtte innom Farsund for reparasjoner. Radiosignaler fra ubåten ble fanget opp av britene og «U 864»s oppdrag og rute ble avslørt.

Hun ankom Bergen 5. januar 1945, hvor hun fikk mindre skader 12. januar etter britisk bombeangrep på ubåtanlegget der.

Den 9. februar 1945 ventet den britiske ubåten HMS «Venturer» på «U 864» utenfor Vestlandskysten og skjøt den i senk, med tap av hele mannskapet på 73 personer.

Båten brakk i to deler og sank på 150 meter dyp.

Dette var første kjente tilfelle hvor en neddykket ubåt har blitt senket av en annen neddykket ubåt.