Velkjent motorbåt lyd for oss som voks opp på 1950-tallet.
Her lyden fra en fint restaurert utgave 4-5 hk SABB.
Når det står 4-5 hk betyr det at Sprederen (Spissen) på toppen måtte stå i stilling som dempet diesel innsprøytingen når motoren var «kald» (oppstart, sakte fart osv). Når en så hadde kjørt litt på full fart og motoren ble varm kunne en vri Sprederen og dieselblandingen gikk direkte mot stemplet.
Dette ga mer «guff» og hk økte.
Det var en mengde båtmotor fabrikker i Norge etter krigen.
Motorbåtene i Sulo på 1940-50 og delvis 1960 tallet hadde forskjellige motorer. Felles var at det var ensylindret semi diesel og oppfyrings motorer i de båter som er vist her.
Solbris, Egil, Sjøblomst, Leif, Sjøpløy, Baarøy, Arvid og Solhaug hadde SABB motorer.
Sulholm og Roald hadde UNION motor og Suløy hadde RUBB.
Disse merkene hadde forskjellig lyd men en kunne også høre forskjell på like motorer. Det kom stort sett av «kjørestilen» hos den enkelte. Noen hadde stor stigning på propellen og noen mindre på full fart og det virket inn på turtallet.
Roald og Sulholm hadde UNION motor. Jeg mener å huske at den var 7,5 hk.
Fant bare 10 hk på youtube men det får gjøre nytten!
Her kan du høre lyden: https://www.youtube.com/watch?v=2Z4dXDxbvis
SULØY hadde RUBB motor 6 hk. Egentlig Wickmann men tror navnet RUBB kom av at de ble produsert på Rubbestadneset på Bømlo.
Her er lyden av en 6 hk med video fra oppfyring av pluggen (med parafin blåselampe) til å pumpe et par slag på oljepumpen med venstre hånd og dra svinghjulet i gang med høyre hånd. Svinghjulet hadde en fjærbelastet tapp som en brukte og som da smatt inn igjen når den ble sluppet. Dette var vel den motoren som gikk med fineste / svakeste lyd slik jeg husker det. Du får sammenligne selv på slutten av videoen 🙂 https://www.youtube.com/watch?v=uiXOPwWp9cM
Bildet av Rolf som står på land.
Hei Egil. Sender over to bilder av en gammel sulebåt. Kystmuseet i Øygarden har kjøpt båten fra Fedje. Det skal være ROLF, den gamle båten til Mons. Sigmund vet litt mer om båtens historie, men det han foteller er at den er bygget i Hardanger rundt 1937-38, og han mener det er en «Svaasand» båt.
Mons solgte den til Marøy og det ble der bygget et nytt styrehus. Deretter ble den solgt til Fedje.
Bernhard vet nok også mer om historien til båten.
Jeg tok bildet søndag 23. oktober i år.
Hilsen Oddmund
Det kunne så lett gått på tverke, at strilen vart utvikla slik
at armane vart lange og sterke og føtene tynne som spik.
For roing gjer armane lange og føter vert veike og små,
det ser du så ofte hjå mange som ættar der ute ifrå.
Men takk væra krafta frå SABBEN vart strilen då berga til slutt,
Vårherre slapp lett frå den tabben at strilen vart lågbeint og stutt.
Jan Spurkeland.