Sulo
  • Hjem
    • Beliggenhet
      • På sjøen app
    • Båtrute Hellesøy-Sulo
    • Kystkultur
    • Lokalnavn Sulo
    • Lokalnavn Nordøy
    • «Kjær stad har mange namn»
    • Norske øyer
    • Øyromantikk
    • Språk
  • Bilder
    • PersonGalleri
    • PersonGalleri 2
    • Gamle bilder fra Oddmund
      • Gamle bilder fra Oddmund 2
    • Gamle bilder fra Margun
    • Historiske bilder
    • Lett blanding
    • NordøyBilder
    • Lørdagskveld i «Gamle dager»
    • davidsfotorepro
    • Bilder/video av øyene
  • Slekt
    • Stamfar/mor til de fleste i Sulo
      • Første bofaste i Sulo
        • Mer om Botel fra Yvonne
    • Slekt plassering
    • Hus og Hytter med slektstre
      • Slekt Hus #1-tilleggsopplysninger
    • Hvem-Hva-Hvor ?
    • Slektskap mellom Nordøy og Sulo
    • Bofaste i Sulo
      • Bofaste i Sulo 1865
      • Bofaste i Sulo 1891
      • Bofaste i Sulo 1900
      • Bofaste i Sulo 1910
      • Ukjente i Sulo
    • Bofaste i Nordøy
      • Bofaste i Nordøy 1865
      • Bofaste i Nordøy 1891
      • Bofaste i Nordøy 1900
      • Bofaste i Nordøy 1910
      • Ukjente i Nordøy
    • Folketelling 1910
  • Historie
    • Kronologisk Historie
      • Historie-Sulo og Nordøy: 1000-1700
      • Historie-Sulo
        • Historie-Sulo: 1700-1800-1900
        • Historie-Sulo: 1900-1925
        • Historie-Sulo: 1925-1950
        • Historie-Sulo: 1950-1975
          • Butikken åpnet
        • Historie-Sulo: 1975-2000
        • Historie-Sulo: 2000-2025
      • Historie-Nordøy
        • Historie-Nordøy: 1700-1800-1900
        • Historie-Nordøy: 1900-2025
    • Litt av hvert
      • Foreningen i Sulo ca 1950 tallet
      • Engelske «voldsmænd» på Hernar
      • Heltedåd
      • Strilehistorie
        • Strilekrigen 1765
        • Strileblod
      • Navnet Sulen (Sulo)
      • Fyr og merker
      • Russarhølå
      • «Pieternella»
      • Andre skipsforlis
      • Skonnert «Maren»
    • Bro/vei prosjektet
      • Bro/vei bilder byggetrinn VI
      • Bro/vei bilder byggetrinn IV- V
      • Bro/vei bilder byggetrinn III
      • Bro/vei bilder byggetrinn II
      • Bro/vei bilder byggetrinn I
      • Oppstart
    • Hjemmefiske og annet
      • Hummersesong og parring
      • Skråme
      • Fiskehandel
      • Motorbåtene
      • Oselver
      • Notlag
        • Båt bygget i Sulo?
      • Her kommer mer
    • Fiske og båtbilder
      • Gamle Snurpere før i tiden
      • «Karl Andreas» sildesnurper 1966
      • Båtbilder
        • Illsint 3 hk SABB
      • Hummerfiske live
      • Tips salting / røyking av fisk
      • Forskjellige Fiskerier
      • Størjefiske
      • Islandsfiske
      • Vintersildfiske
      • Makrellfiske i Nordsjøen
      • Loddefiske i Barentshavet
    • Rutebåt
      • Rutebåt bilder
    • Krigshistorie
      • Hendelser
        • Luftkamp i Hjeltefjorden
        • U-båter senket nord for Sulo
        • Mine sprengt på Kleven
      • Joakim
      • Nils-Olai
      • Normann
      • Oskar
      • Alfin
      • Ole Olsen
        • Historien om Ole Olsen
        • Historien om Ole (Ole Olsens far)
        • Historien om Kristen
    • Flodbølge 20.febr.1943
    • Posten
    • Molo
      • Molobyggingen
    • Fraflytting
    • «Mimrehjørnet»
      • Liv forteller
      • Egil forteller
  • Velforeningen
    • Velforeningens e-post
    • Grasrotandelen
    • Velposten
    • Dugnader
    • Krabbefester
      • Avlive krabbe før koking
      • Avlive hummer før koking
  • Miljø
    • Galleri Møljå
    • Fedje med vindturbiner ?
    • Nærmiljø
    • Mink
    • Havets rolle
      • Vi endrer havet
    • Påstander om CO2
    • Folkeopprør mot folkeopprør mot klimahysteri
    • Folkeopprør mot klimahysteri
    • Vindmøller videotreff
    • Hvem skal en tro på ?
      • Klimaendringer i historisk perspektiv
    • Statsraad Lehmkuhl
    • Helge Ingstad
    • Hellesøy nye havn
    • CO2 lagring
      • Havsøppel
    • «Server»-forliset
    • Sellafield (atomavfall)
    • Ballastvann
    • «Liten tue kan velte stort lass»
    • Vulkaner og klima
  • U-864 Kvikksølvubåten
    • Kvikksølvubåten U.864 Status 21.november 2021
    • U-864 heves eller tildekkes?
    • U-864 Alternativer
    • Jordskjelv
    • Mail til statsminister og alle partier
    • Sent på oppfording
      • Fakta metylkvikksølv
    • Metylkvikksølv i sedimenter
    • Støttefylling
    • Hva var om bord?
      • Fisk og krabbe ved U-864
    • Siste krampetrekninger ?
    • Minnesmerke
    • U-864 siste oppdateringer 2018
    • U-864-Møte 27.juni 2018
    • Sammendrag U-864
    • Kystverket-forprosjekt 2014
    • Hva hindrer dem?
      • Video U-864
      • U-864, Regjeringen(e)s fremstilling
    • U-864, Kystverkets fremstilling
    • Brev til politikerne
    • Miljøbombe utenfor stuedøren
    • Norske bistandsmidler 60 millioner til kvikksølvrensing i Kina
    • Ekspertutvalget U-864
    • Siste sjanse?
    • Ny runde for U-864
    • Kort video om U-864
  • STRIL FRA ?
    • STRILENE
    • «Kav» stril ?
    • 11 min video om Strilens opphav
    • Så var jeg Kelter likevel
    • Stamfaren ?
    • Egil DNA
      • LivingDna
  • Siste nytt
    • Sist oppdatert
    • Sang/ Musikk/ Videoklipp
      • Dikt for dagen
      • Dagens
      • Saxophone
      • Blues
      • Rock and Roll
      • Jazz
      • Viser
      • KLassisk
      • Videoklipp
  • Info
    • Om oss
      • Statistikk 5.februar 20121
    • Gammel Besøkstatistikk
    • Gjestebok
    • Gammel gjestebok
  • Søk
  • Menu Menu

Motorbåtene

motorbaater

Nærmest Anfinn sin båt "Sjøblomst" Så Roald tilhørende Mons og Leif tilhørende Mikal og Gustav.

sulholm1

Baarøy, Sjøpløy og Sulholm. Oluf og sønnene.

solhaug-nothus_rives2

Solhaug til Kornelius og Reidar .Nothus som rives.

egilbat

Egil, motorbåten til Johannes. Ny 1948.

baaroy

Baarøy

rolf1

Rolf, gamle båten til Mons. Gamle Solhaug så også slik ut slik jeg husker det.

solbris1

Solbris med Malvin

suloy

Suløy

vinter

Nytt nothus

Vinter (2)

Solhaug med Arvid bakom

egilvedkaien (2)

Solbris og Egil

Velkjent motorbåt lyd for oss som voks opp på 1950-tallet.

Her lyden fra en fint restaurert utgave 4-5 hk  SABB.

Når det står 4-5 hk betyr det at Sprederen  (Spissen) på toppen måtte stå i stilling som dempet diesel innsprøytingen når motoren var «kald» (oppstart, sakte fart osv). Når en så hadde kjørt litt på full fart og motoren ble varm kunne en vri Sprederen og dieselblandingen gikk direkte mot stemplet.

Dette ga mer «guff» og hk økte.

Kjør begge samtidig og få et lydbilde av slik det artet seg når flere båter skulle ut samtidig.

Og her er lyden fra en 5-9 hk SABB

Det var en mengde båtmotor fabrikker i Norge etter krigen.

Motorbåtene i Sulo på 1940-50 og delvis 1960 tallet hadde forskjellige motorer. Felles var at det var ensylindret semi diesel og oppfyrings motorer i de båter som er vist her.

Solbris, Egil, Sjøblomst, Leif,  Sjøpløy, Baarøy, Arvid og Solhaug hadde SABB motorer.

Sulholm og Roald hadde UNION motor og Suløy hadde RUBB.

Disse merkene hadde forskjellig lyd men en kunne også høre forskjell på like motorer. Det kom stort sett av «kjørestilen» hos den enkelte. Noen hadde stor stigning på propellen og noen mindre på full fart og det virket inn på turtallet.

Roald og Sulholm hadde UNION motor. Jeg mener å huske at den var 7,5 hk.

Fant bare 10 hk på youtube men det får gjøre nytten!

Her kan du høre lyden:  https://www.youtube.com/watch?v=2Z4dXDxbvis

SULØY hadde RUBB motor 6 hk. Egentlig Wickmann men tror navnet RUBB kom av at de ble produsert på Rubbestadneset på Bømlo.

Her er lyden av en 6 hk med video fra oppfyring av pluggen (med parafin blåselampe) til å pumpe et par slag på oljepumpen med venstre hånd og dra svinghjulet i gang med høyre hånd. Svinghjulet hadde en fjærbelastet tapp som en brukte og som da smatt inn igjen når den ble sluppet. Dette var vel den motoren som gikk med fineste / svakeste lyd slik jeg husker det. Du får sammenligne selv på slutten av videoen 🙂  https://www.youtube.com/watch?v=uiXOPwWp9cM

Bildet av Rolf som står på land.

Hei Egil. Sender over to bilder av en gammel sulebåt. Kystmuseet i Øygarden har kjøpt båten fra Fedje. Det skal være ROLF, den gamle båten til Mons. Sigmund vet litt mer om båtens historie, men det han foteller er at den er bygget i Hardanger rundt 1937-38, og han mener det er en «Svaasand» båt.

Mons solgte den til Marøy og det ble der bygget et nytt styrehus. Deretter ble den solgt til Fedje.

Bernhard vet nok også mer om historien til båten.

Jeg tok bildet søndag 23. oktober i år.

Hilsen Oddmund

Det kunne så lett gått på tverke, at strilen vart utvikla slik

at armane vart lange og sterke og føtene tynne som spik.

For roing gjer armane lange og føter vert veike og små,

det ser du så ofte hjå mange som ættar der ute ifrå.

Men takk væra krafta frå SABBEN vart strilen då berga til slutt,

Vårherre slapp lett frå den tabben at strilen vart lågbeint og stutt.

Jan Spurkeland.

Scroll to top
no Norwegian
no Norwegianen Englishde Germanes Spanishfr Frenchru Russianit Italianzh-CN Chinese (Simplified)ar Arabicnl Dutchpt Portuguese